Pamark Group - Matka palvelevaksi tuotetaloksi
Vuonna 1985 Järvenpääläinen Heikki Laine tilasi Ruotsista sadan laatikon erän pehmopaperia ja pehmopaperiannostelijoita. Varastona toimi Laineen autotalli. Autotalli tyhjeni tehokkaasti ja toiminta alkoi laajenemaan pikkuhiljaa. 90-luvun alussa pienyrittäjän piirteet olivat elementissään, kun virallinen varastotila ja myymälä oli avannut ovensa.
Pamark (paperimarkkinointi) -nimellä kulkeneen yrityksen toiminta perustui alusta alkaen asiakkaan tarpeiden kohtaamiseen, ja keskittämisen luomiin taloudellisiin hyötyihin. Asiakaskunnan vahvistuessa Pamark kasvatti omaa tuotevalikoimaansa asiakkaiden tarpeiden mukaan. Vuosituhannen vaihteessa tuotevalikoima oli yhdistelmä tuhansia puhtaus-, horeca-, toimisto- ja hygieniatuotteita.
Vuonna 2007 valikoima kasvoi merkittävästi, kun terveydenhuollon ammattilaisille suunnatut tuotteet otettiin valikoimaan. Kun tuotevalikoiman raamit olivat valmiit, Pamark otti ensimmäisen harppauksen kohti digitaalisempaa yritystoimintaa. Pamark avasi ensimmäisenä suomalaisena tukkurina verkkokaupan vuonna 2008.
Samaan aikaan Oulussa Minna Åman-Toivio kasasi ensimmäisiä hyllyjä varastoonsa. Minna oli havainnut tyhjiön suomalaisella ensihoitotuotteiden markkinoilla. Vuonna 2008 Medkit Finland Oy:ksi nimetyn yrityksen tavoite oli täyttää tämä tyhjiö, ja luoda digitaalista kaupankäyntiä ensihoitotuotteiden ympärille. Samana vuonna medkit.fi aloitti matkansa ja laajeni myöhemmin myös vientimarkkinoille.
2010-luvulla molemmat toimijat vahvistivat asemaansa kotimaisilla markkinoilla. Henkilöstö ja euromääräinen liiketoiminta kasvoi tasaisesti, mutta vahvasti. Digitaalisuus ja vastuullisuus kulki kehityksen mukana uusien verkkokauppaversioiden ja laatusertifikaattien tahdissa. Molempia toimijoita yhdisti myös omistajien vahva läsnäolo jokapäiväisessä tekemisessä ja ohjaamisessa.
2015 Pamark aloitti merkittävän yhteistyön itävaltalaisen laboratoriotuotteiden valmistajan Greiner Bio-One:n kanssa. Yksinoikeudella Greiner Bio-One -tuotteita maahantuonut Pamark saavutti merkittäviä asiakkuuksia sekä terveydenhuollon julkisella että yksityisellä sektorilla.
2020-luvulle siirryttäessä Medkit ja Pamark olivat vahvalla pohjalla toimivia, perheomisteisia yrityksiä, joiden kysyntä koki ennenäkemättömän piikin koronapandemian myötä. Vahvojen positioidensa ja muuttuneen markkinatilanteen myötä, omistajatahot aloittivat käymään dialogia mahdollisesta fuusiosta.
Vuotta myöhemmin keskustelut astuivat käytäntöön, ja 1.3.2021 markkinoilla aloitti entistä vahvempi kasvuyritys Pamark Group. Konsolidoitu liikevaihto oli yli 70 miljoonaa euroa. Tuotevalikoima kattoi yli 18 000 terveydenhuolto-, puhtaus ja horeca-alan nimikettä.
2022 mukaan tarinaan astui myös Systeema Oy, jonka koko osakekannan Pamark Group osti 15.9.2022. Systeema niin ikään on edustanut vahvaa perheyrittämistä ja toiminta istuu luontevasti Pamark Groupin asiakaslähtöisen toiminnan osaksi. Systeema jatkaa toimintaansa itsenäisenä yrityksenä ja heidät löytää osoitteesta systeema.fi.
Pamark Group jatkaa samaa kasvuyhtiömalliaan, ja tavoittelee 100 M euron liikevaihtotavoitetta vuoteen 2025 mennessä. Tulevaisuuden ohjenuorina toimivat digitaalinen kaupankäynti, tuote- ja palvelukonseptien jatkuva kehitys sekä suorat hankintakanavat. Haasteita pelkäämättä tavoittelemme myös markkinoiden parasta henkilöstötyytyväisyyttä, joka yhtiön ensimmäisessä mittauksessa oli 3.98/5, josta on hyvä jatkaa integraatiovuoden jälkeen.