

Pamark brändin alku – autotallista yli 10 000 varastopaikan logistiikkakeskukseksi.
"Olihan se hieman erilainen työympäristö, kun pilkkihaalareissa purettiin omin käsin rekkoja pihalla pakkasessa."
- Jussi Nevas
Kaikilla brändeillä on oma tarinansa. Pamark-brändin tarina käsittää jo neljäkymmentä vuotta ja toimintaa viidellä eri vuosikymmenellä. Mutta mistä tarina on saanut alkunsa? Kuinka autotallivarastosta muodostui yli 10 000:n varastopaikan logistiikkakeskus sekä osa globaalia markkinajohtajaa tukku- ja jakelualalla?
Tarjoamme Pamarkin juhlavuoden kunniaksi neliosaisen historiikin aina yrityksen perustamisajasta tähän päivään. Tarkastelemme lähemmin yrityksemme jatkuvan kasvun polkua ja digitaalista kehitystä aina ensimmäisistä verkkokauppaversioista datan kollektiiviseen keräykseen, vastuullisen ja läpinäkyvän toiminnan tehostamiseen sekä tiedolla johtamisen kulttuuriin.
Ensimmäisessä osassa – jota juuri luet – palataan ajassa 40 vuotta taaksepäin, kun vuonna 1985 järvenpääläinen Heikki Laine perusti alkuperäisen Pamark Oy:n. Nyt neljäkymmentä vuotta kestänyt kehityskaari on kasvanut kymmenien miljoonien eurojen liikevaihdoksi, jonka on mahdollistanut visio digitaalisuuden ja tilaus-toimitusketjun alati jatkuvasta kehitystyöstä.
Tätä artikkelia varten haastattelimme Pamarkin perustajaa, Heikki Lainetta sekä hänen poikaansa ja Pamark Oy:n pitkäaikaista omistajaa ja toimitusjohtajaa, Jussi Nevasta.
Kuten mainittu, vuonna 1985 Pamark Oy näki päivänvalon. Heikki Laine tilasi Ruotsista sadan laatikon erän pehmopaperia ja pehmopaperiannostelijoita, joita säilöttiin Laineen henkilökohtaisessa autotallissa. Kun autotalli tyhjeni tehokkaasti, huomasi Laine liiketoiminnassa selkeää potentiaalia, ja yritys alkoi laajenemaan pala palalta. 90-luvun alussa pienyrittäjän piirteet olivatkin jo elementissään, kun virallinen varastotila ja myymälä olivat avanneet ovensa.
“Pikkuhiljaa Pamark kasvoi omasta autotallista ensimmäiseen varastotilaan ja siitä sitten taas kysynnän kasvaessa entistä suurempaan varastotilaan. Alusta alkaen Pamark palveli asiakkaitaan laajentamalla tuotevalikoimaa heidän tarpeiden mukaan. Sitä myytiin, mitä asiakkaat tarvitsivat.”, Heikki kertoo.
Pamark (paperimarkkinointi) -nimellä kulkeneen yrityksen toiminta perustui alusta alkaen asiakkaan tarpeiden kohtaamiseen ja keskittämisen luomiin taloudellisiin hyötyihin. Asiakaskunnan vahvistuessa Pamark kasvatti omaa tuotevalikoimaansa asiakkaiden tarpeiden mukaan, ja työyhteisö alkoi muodostumaan entistä laajemmin. Vuosituhannen vaihteessa tuotevalikoima oli yhdistelmä tuhansia puhtaus-, horeca-, toimisto- ja hygieniatuotteita.
Vuoden 1993 aikoihin yritykseen sisään tullut Heikin poika, Jussi, otti ohjat toimitusjohtajana kolme vuotta myöhemmin.
“Saavuin Pamarkille muutettuani Australiasta takaisin Suomeen. Olihan se hieman erilainen työympäristö, kun pilkkihaalareissa purettiin omin käsin rekkoja pihalla pakkasessa. Tänä päivänä noita aikoja muistelee lämmöllä, kun vielä pienenä toimijana neuvottelimme tuotevalmistajien kanssa hinnoista varaston kahvihuoneessa. Samaan aikaan olimme myös tiivis, noin kymmenen hengen työyhteisö, jossa kaikki tukivat toinen toisiaan.”, Jussi tuumaa iloisena.
Kun Jussi aloitti työt toimitusjohtajana, huomasi hän paljon kehityspotentiaalia Pamarkissa. Kyse oli liiketoiminnan kulmakivien sisäistämisestä. Tukkualalla oli tärkeää kehittää tuotevalikoimaa, mutta digitaalisuuden ja logististen ratkaisujen eteenpäin vieminen oli se merkittävä tekijä, jolla kyettiin voittamaan entistä suurempia asiakkaita.
Pamark Oy oli ennen kaikkea perheyritys. Tämä sääntö vahvistui, kun operatiiviseen työhon tuli mukaan vuonna 2001 Jussin sisar, Anu, kuka toimi taloushallinnon parissa Pamarkin talouspäällikkönä. Perheomisteinen Pamark oli omalla markkinapositiollaan erittäin dynaaminen työympäristö, jossa kehityspäätöksiä tehtiin ripeästi, mutta harkiten.
“Joka vuosi tarkoituksena oli tehdä luonnollisesti voittoa, mutta myös investoida yrityksen tulosta seuraavaan tilikauteen. Itselle muistuu mieleen kustannuspuolelta mm. erilaiset varastohallinnan ja asiakaspalvelun järjestelemät sekä tietysti verkkokaupan kehitystyöt, jotka olivat merkittäviä investointeja. Samaan aikaan tuntuu siltä, että ilman näitä satsauksia emme olisi päässeet siihen mihin Pamarkin lopulta kasvatimme.”, Jussi kertoo.
Digitaalisiin järjestelmiin panostettiin jatkuvasti, mutta samaan aikaan ylläpidettiin tuotevalikoiman kehitystyötä. Kun Pamark saavutti jatkuvasti suurempia ja suurempia asiakkaita, entistä laajemman tuoterepertuaarin merkitys kasvoi. Tuotevalmistajien silmissä Pamarkin uskottavuus otti jatkuvasti uusia harppauksia, ja suuret, globaalit toimijat solmivat maahantuontisopimuksia yksinoikeudella Pamarkin kanssa. Näistä mainittakoon mm. itävaltalainen Greiner Bio-One.
“Kun markkinaosuutemme kasvoi 2000- ja 2010-luvulla, olimme entistä uskottavampi yhteistyökumppani tuotevalmistajien silmissä. Tuotevalmistajien kanssa rakennetussa yhteistyökulttuurissa myös mielestäni näkyy pitkäjänteisesti Pamarkin – ja nykyisen Pamark Groupin – menestyksen salaisuus. Kykenimme rakentamaan loppuasiakkaalle tehokkaat tilaus-toimitusketjut erittäin korkealla toimitusvarmuudella.”, Jussi toteaa.
Kun laitetaan perspektiiviin Pamark Groupin alkuperä ja sitä mitataan tähän päivään, on helppo piirtää kuva ahkerasta ja laadukkaasta työyhteisöstä. Kaikki on saanut alkunsa yhdestä, yritteliäästä miehestä, jonka jalanjäljissä toimintamme on kasvanut yli 70 miljoonan euron liikevaihtoa luovaksi, globaaliksi työyhteisöksi ja logistiseksi kumppaniksi Suomen tunnetuimmille yrityksille. Työmme jatkuu, ja tavoitteenamme on seuraavana virstanpylväänä rikkoa yli sadan miljoonan euron haamuraja.
#pamarkgroup #wearebunzl #pamark40