Minna Åman-Toivio & Antto Toivio - kasvuyrittäjä, yrittäjyys Suomessa ja uusi johtajan rooli
Toimitusjohtajamme Minna Åman-Toivio ja hänen poikansa, Pamark Business Oy:n entinen osaomistaja Antto Toivio keskustelivat viime viikolla Pamark Groupin tulevaisuudesta, yrittämisestä Suomessa ja naisyrittäjien mahdollisuuksista.
Mitä reilusta 20 minuuttisesta voimme kiteytetysti oppia?
- Pamark Group:
Alkuperäinen exit-strategia Medkit Oy:llä ja Pamark Business Oy:llä oli selkeä. Jotta markkinaosuuden kasvu voitiin mahdollistaa, yrityskauppa oli alunperinkin pitkäjänteisenä tavoitteena. Näin ollen motivaatio jatkuvaan kehittämiseen uuden omistajan alla on säilynyt, sillä nyt todistamisen paikka vasta onkin. - Kasvupolun mahdollistaminen:
Jotta yritys - ja yrittäjä siinä samalla - voi kasvaa, on tärkeää varmistaa strategian selkeys, mokata nopeasti (fail fast) ja oppia virheistä, sekä ymmärtää riskinottokyvyn merkitys. - Perhe-elämän ja kasvuyrityksen yhdistäminen:
Näiden kahden kombinaatio, varsinkaan omistajataholla ei välttämättä ole ruusuilla tanssimista. Tässä Minna nostaakin esille, että välillä työ on ollut multi-taskausta mutta myös ”multi-paskausta”. Yksi konkretian keino on ollut rakentaa turvallinen verkosto ympärille sekä osallistaa lapset työhön mahdollisuuksien mukaan. Elämän yhteensovittamista. - Nainen kasvuyrittäjänä:
Minna nostaa esille, että Suomessa on vielä haasteena naisten vähäinen osuus kasvuyrittäjyydestä. Eteenpäin ollaan menty, mutta silti haluaisi nähdä että kasvuyrittäjyys naisten piirissä kasvaisi entuudestaan
Voit kuunnella koko keskustelun alla olevasta linkistä.