Kun Pamark Business Oy myytiin Bunzl Nordic A/S -yhtiölle tämän vuoden (2024) helmikuussa, oli selvää, että Bunzl-konsernin arvot olisivat nyt myös osa Pamark Groupin brändiä ja operatiivista toimintaa. Mutta mikä erottaa ns. ”perinteisen” HR-työn Bunzl:n rakentamasta kokonaisuudesta, ’People & Culture’?
Henna Heikkinen on tehnyt töitä neljän vuoden ajan Pamark Groupilla. Henna on yrityksemme HR-asiantuntija, ja uuden työroolin myötä Hennalla on ollut mahdollisuus seurata ja toteuttaa Bunzl:n kulttuurimuutosta paraatipaikoilta.
”Onhan tämä kaiken kaikkiaan ehdottoman mahtava kokemus olla mukana näin suuressa HR-projektissa. Tässä mielessä kyse on ’once in a lifetime’-kokemuksesta. Kuinka monta kertaa elämässään pääsee toteuttamaan ja implementoimaan kansainvälisen jätin kanssa uutta HR-strategiaa yritykseen sisään.”, Henna toteaa innokkaana.
Bunzl:n kautta tuotu HR-järjestelmä on ollut yksi merkittävä askel HR:n kehitystä. Päivitetyn softan tavoitteena on virtaviivaistaa liki 100 hengen työsuhteen tarkastelemista yhden järjestelmän kautta. Projekti on merkittävä, mutta data-driven yrityksen raameissa tämä kehitysaskel parantaa merkittävästi operatiivista henkilöstöhallintoa ja tiedolla johtamisen kulttuuria.
“Emme hae tässä revoluutiota, vaan työyhteisön elinkaaren evoluutiota. Kaikki nämä toimet meillä oli joka tapauksessa edessä, mutta pidemmällä aikavälillä. Nyt niihin vain on pantu vauhtia yrityskaupan myötä.
Mitä People & Culture sitten konkretiassa tarkoittaa
Nimensä mukaisesti, ’People & Culture’ käsittää lähtöpisteessä kaikki yrityksen työntekijät, joiden mukaan ratkaisuja ja prosesseja kehitetään, jotta työyhteisön hyvinvointi säilyy ja paranee. Tästä kombosta syntyy työkulttuuriympäristö, jossa työhyvinvoinnin kasvu tarkoittaa myös liiketoiminnallista kasvua.
Jos asiaa tarkastelee ruohonjuuritasolla, HR on usein hallinnollisia prosesseja, kun taas ’People & Culture’ keskittyy enemmän työntekijöiden kokonaisvaltaiseen kokemukseen ja kasvuun.
”Kolme ehkä olennaisinta tekijää ‘People & Culture’ -strategiassa ovat läpinäkyvyys, henkilöstön hyvinvointi ja prosessikehitys. Alusta asti teimme kovasti töitä Bunzl:n päädyn kanssa, jotta yritys, yrityksen kulttuuri ja arvot tulisivat Pamarkin väelle mahdollisimman tutuiksi. Tätä kokonaisuutta tuki mm. ’Mentor’-ohjelmat ja jatkuvat koulutukset.”, Henna kertoo.
Henkilöstön koulutukset käsittävät tällä hetkellä monitasoisesti mm. työturvallisuusteemoja. Koska Pamark Groupin operatiivinen työ on monelta osin fyysistä työtä logistiikkakeskuksessa, on varastotyöntekijöiden turvallisuuskoulutukset päivitetty heti vuoden alussa. Tämän lisäksi Bunzl on halunnut myös erikseen panostaa alati kasvavaan uhkaan – kyberhyökkäyksiin tietoturvaa jatkuvast kehittämällä.
Koska Bunzl on miljardiluokan globaali toimija, on selvää, että kyberhyökkäysyritykset ovat kasvaneet Pamark Groupilla helmikuussa tapahtuneen kaupan jälkeen. Tätä todellisuutta ja tulevaisuutta ajatellen Bunzl on halunnut panostaa myös digitaaliseen turvallisuuteen, jonka tavoitteena on minimoida ja nollata mahdollisten kyberhyökkäysten tuottamat vahingot.
”Bunzl:lle on tärkeää, että työyhteisö voi hyvin. Fyysisesti, henkisesti kuin myös digitaalisesti. Jatkuva tietoisuuden lisääminen eri käytänteistä on ensisijaisen tärkeää.”, Henna kiteyttää.
”Kaiken kaikkiaan siirtymä on ollut helppo, koska Bunzl on omalla kokemuksellaan voinut tarjota runsaasti apua ja tukea, jotta heidän arvonsa ja tapansa tehdä töitä on saatu vietyä sisään myös Pamarkin väen päivittäiseen työhön.”, Henna konkretisoi.
Jo mainittu, Bunzl:n mentorointi ohjelma on alkanut, ja ensimmäisenä kutsuttuina ovat Pamark Groupin talousjohtaja Teemu Turunen, logistiikkapäällikkö Petteri Puumalainen ja tässä artikkelissa haastateltu HR-asiantuntija Henna Heikkinen. Seuraavassa artikkelissa kerromme lisää mentor-ohjelman sisällöstä ja tavoitteista.
Voit lukea lisää Bunzl:n yrityskulttuurista ja arvoista alla olevasta linkistä (linkki heidän sivuilleen).