Autotallivarastosta moderniksi logistiikkakeskukseksi 

Vantaan Hakkilassa sijaitseva logistiikkakeskuksemme on tilaus-toimitusketjujen kriittisin tekijä. Tässä artikkelissa kerromme, kuinka toimintamme on kehittynyt kahdesta, paikallisesta pienyrittäjyydestä valtakunnalliseksi logistiikkatoimijaksi.

Pamarkin (nyk. Pamark Group) varasto aloitti toimintansa autotallista vuonna 1985, mutta nopean myynnin kasvun ansiosta, 90-luvun alussa siirryttiin viralliseen varastotilaan Järvenpäässä ja myöhemmin Vantaalle.

Vuonna 2008 perustetun Medkit Finland Oy:n kasvu alkoi kaksi vuosikymmentä myöhemmin - niin ikään varastohyllyt itse kooten. Kun vuonna 2021 Medkit ja Pamark fuusioituivat, markkinoilla aloitti entistä vahvempi kasvuyritys Pamark Group.

Tänä päivänä Pamark Groupin logistiikkakeskus koostuu kahdesta lähekkäin sijaitsevasta varastotilasta; päävarastosta, jonka pinta-ala on 5000 m² ja 2000 m² kokoisesta lisävarastosta. Yhteenlaskettuna logistiikkakeskus on siis yhtä suuri kuin jalkapallokenttä, ja korkeimmat hyllyt kohoavat kahdeksan metrin korkeuteen.

”Maakuntiin lähtee toimituksia 4–5 rekka-autollista päivittäin ja pääkaupunkiseudulla ajaa yleensä 4–5 pienempää jakoautoa. Päivittäin lähetyksiä on yhteensä noin 400”, logistiikkapäällikkö Petteri Puumalainen kertoo.

Tammikuussa 2023 suurin osa logistiikkakeskuksen 33 työntekijästä työskentelee lähtevän tavaraliikenteen parissa eli keräilyssä. Kun neljä henkilöä hoitaa tavaran vastaanottoa, kaksi vastaa hyllyhuollosta. Noutopisteellä on myös yksi henkilö palvelemassa itse tilauksensa noutavia asiakkaita.

Logistiikkakeskuksen työntekijöistä suurin osa aloittaa keräilystä, ja ajan kanssa työnkuvaa laajennetaan muihin tehtäviin.

”Tavoitteena on, että kaikki logistiikkakeskuksen työntekijät osaavat eri työtehtäviä, jolloin henkilöitä voidaan siirtää tarpeen mukaan tehtävästä toiseen”, Puumalainen sanoo.

Keräilijöiden toimintaa sekä tilausten ja jälkitoimitusten oikea-aikaista lähettämistä ohjaavat neljä logistiikkakoordinaattoria. Päivittäiseen työhön sisältyy saumaton yhteistyö Pamark Groupin asiakaspalvelun kanssa parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen saavuttamiseksi. Lisäksi varasto on jatkuvassa yhteydessä kuljetusliikkeiden, tavarantoimittajien ja asiakkaiden kanssa.

Työskentely logistiikka-alalla on usein kiireistä ja eteen tulevat ongelmat tulee ratkaista nopeasti. ”Toisaalta työn jäljen näkee konkreettisesti”, Puumalainen toteaa.

 

Teknologia helpottamassa arkea 

Pamark Groupin logistiikkakeskuksessa virheiden määrä on minimoitu teknologian avulla - tuotteissa olevat viivakoodit varmistavat, että tuotteet päätyvät oikeaan osoitteeseen.

”Keräilyssä käytetään puhelimen kaltaista käsipäätettä, jolla tuotteista luetaan aina viivakoodi. Lisäksi jokaisessa lavassa on uniikki viivakoodi, jonka avulla voidaan seurata toimituksen sijaintia matkan varrella”, Puumalainen kertoo.

Teknologiasta on löytynyt vastaus myös muuttuneeseen ostokäyttäytymiseen.

”Keskimääräinen lähetyskoko on pienentynyt, joten kerättävänä on paljon pieniä tilauksia. Tämä aiheutti aiemmin edestakaista kävelyä keräilyalueella, jolloin myös pakkausalue ruuhkautui. Ratkaisu löydettiin lavansiirtovaunuun kiinnitettävistä, kannettavista tulostimista, joiden avulla kuljetusdokumentit voidaan suoraan tulostaa ja välttää ylimääräinen kävely lähetysalueelle.”, Puumalainen kommentoi.

Lisäksi koko tilaus-toimitusprosessimme on täysin digitaalinen ja paperiton. 

 

Logistiikkakeskuksen kasvu ja tulevaisuus

Logistiikkakeskuksen kasvaessa tulee joitain haasteita luonnollisesti vastaan.

”Suurin haaste oli kasvaa skaalautuvasti, säilyttäen pienen yrityksen joustavuus ja asiakaslähtöisyys. Saimme taklattua haasteen, josta myös puhuu toimitusvarmuutemme", Puumalainen summaa.

“Joustavuus on tärkeä kriteeri prosessia kehitettäessä ja järjestelmäntoimittajia sekä muita yhteistyökumppaneita valittaessa. Merkittävin tekijä on kuitenkin oman henkilökunnan palveluasenne. Logistiikkakeskuksessa otetaan aika ajoin vastaan myös vieraita, joilta olemme saaneet positiivisia kommentteja tilojen siisteydestä sekä henkilökunnan hyväntuulisuudesta”, Puumalainen jatkaa.

Jatkamme asiakkaidemme palvelua samalla vahvalla ammattitaidolla sekä jatkuvasti prosesseja kehittäen myös tulevaisuudessa. Osaava henkilökuntamme, laadukas palvelu ja asiakaslähtöisyys ovat logistiikkakeskuksemme sydän.

Tutustu myös Flät 14 ravintolan kokemuksiin tehokkaasta tilaus-toimitusketjustamme täältä.

Copyright © 2024 Pamark Business Oy